Reklameartikler kan være en god måde at nå ud til potentielle kunder og få skabt opmærksomhed omkring sit brand på. Det er omkostningseffektivt, da du for en lav pris kan blive eksponeret for dit publikum igen og igen. I modsætning til fx TV- og radiokampagner, annoncer i dagblade m.m., hvor din eksponering forsvinder, når dit budget er brugt op, så kan du mærke effekten af en godt eksekveret promotion-kampagne i lang tid fremover.
Det skal dog gøres rigtigt, da man ellers kan risikere, at ens dyrt producerede reklameartikler ikke bliver brugt efter hensigten og blot ender i en skuffe et sted på hjemmekontoret. Hvor mange af os har fx ikke flere kuglepenne med logo liggende rundt omkring, som vi kun sjældent tager frem? Eller hvad med den keyhanger med tryk, der efter konferencen røg i skraldespanden? For at skille sig ud fra mængden kan det derfor være vigtigt at bruge lidt tid på at undersøge mulighederne, inden man blot får produceret en standardvare.
Hav din målgruppe for øje
Enhver markedsføringsindsats starter med et indblik i ens målgruppe. Skitsér en arketype – hvad er det, der gør vedkommende unik? Hvilke kendetegn har han/hun? Se om du kan finde fællestræk imellem dine kunder. Opererer du inden for en forholdsvis snæver niche, så bør det ikke være så svært, men er din målgruppe meget bred, bør du inddele den i mindre segmenter, der fremstår mere homogene og med fællestræk.
Når du har fundet fællestrækkene, kan du meget bedre finde produktet, der egner sig til gruppen. Er din målgruppe fx gør det selv-folket, så kan du få produceret tommestokke eller målebånd, der har dit tryk på, og henvender du dig til et kontor-fagligt segment, så kan det være, at kaffekopper med tryk passer bedre.
Hvad er dit budskab?
Dernæst bør du naturligvis også tænke over budskabet. Er dine reklameartikler en del af en større kampagne, hvor du skal bruge flere forskellige kanaler og medier, så bør du betragte dine reklameartikler som ”endnu en” annonce, men hvis de skal kunne stå alene og du sekundært også gerne vil nyde godt af en eventuel reklameværdi i fremtiden, så bør du undlade det helt specifikke budskab og køre med et generisk udtryk, der med lethed kan afkodes om 1, 2 eller 5 år.
I Danmark er vi dertil også kraftige tilhængere af såvel minimalisme og stilrent design. Selvom det kan være fristende at bruge den plads, du har til rådighed fuldt ud og fortælle om alle virksomhedens meritter, så bør du holde lidt igen med de rosende tillægsord. Hvis din reklameartikel ”lugter” for meget af reklame, så kan du risikere, at din målgruppe ikke ønsker at bruge den. Inkludér derfor et lille logo og en kontaktmulighed. Er der mere plads til overs, kan du evt. tilføje en tekst, der inkluderer og samler folk. Sælger du hundeartikler, kan det være ”Vi elsker hunde” og er du gartner kan du lave et lille slogan til ”os med grønne fingre”. På den måde bliver alle modtagerne en del af et fællesskab.