Den rette salgsstrategi i tøjbranchen

Salgsstrategi

Hvis du ejer en tøjforretning, der overvejer din salgsstrategi eller en der gerne vil åbne en tøjbutik, så er du kommet til det rigtige sted. Her skal vi gennemgå de grundlæggende ting, der skal huskes i en salgsstrategi og hvad der virker for de fleste tøjbutikker.

Den rigtige salgsstrategi ændrer sig fra butik til butik og er afhængig af din butiks egenskaber. For eksempel dit udvalg, butikkens størrelse og hvor den ligger i byen eller i landet. Men uanset hvad så er der nyttig viden, som alle burde vide, når de laver en markedsstrategi.

Det grundlæggende

Hav et motto. Dit motto burde være noget som er iørefaldende. Det betyder, at mottoet ikke skal være for langt og at det også skal være noget, der adskiller dig fra de andre tøjbutikker.

Når man begynder at overveje hvilken slags tøj som skal sælges, så skal man huske at tænke over, hvad demografien i området er. Hvor ligger din butik? Er den placeret ude på landet? Eller bor du i en storby som København? Er butikken placeret midt i byen eller lidt udenfor byens centrum?

Hvis man er lidt eller langt udenfor byen, så skal man huske at tænke over, hvem der bor i området. Hvad er den gennemsnitlig indkomst og alder af dem, der bor tættest på?

Hvad virker for andre

En god salgsstrategi inkluderer den måde man annoncerer på. De fleste tøjbutikker har en hjemmeside og tilstedeværelse på nettet. Man kan godt betale for annoncer på de sociale medier men en billigere måde at gøre det på kunne være at starte en blog. Bloggen kunne så være tilsluttet til din hjemmeside og være delt på de sociale medier af dine personlige venner.

En blog, der annoncerer din butik, skal være målrettet din målgruppe og inkludere et link til din hjemmeside. Det er også vigtigt at betale for professionelle billeder af dit tøj på en model og lægge dem op på hjemmesiden. Det koster selvfølgelig penge men det bliver man nødt til at betale for.

Hvis man synes, at man mangler en effektiv markedsstrategi eller hvis din nuværende strategi ikke giver resultater, så kan det være en god ide at klikke rundt på nettet, for at se hvad der virker for andre tøjbutikker. Der kan man få gode inspirationer til forskellige måder at annoncere på.

Prøv at skille dig ad

Næsten hver butik har et eller andet, der gør dem unikke. Det kan være tøjstil men det kan også være hvordan butikken ser ud indenfor. Der er mange måde at være unik på men det er vigtigt, at man finder på noget.

Unikhed bringer kunderne tilbage igen og burde være noget, der kan udvikles. Det er for eksempel meget populært i Danmark i dag at købe tøj, som er lavet af økologiske materialer. Den måde at lave tøj på er dyrere men det kan stadig lade sig gøre for en nystartet tøjbutik.

Det betyder bare, at man ikke har så mange varer i butikken på en gang. Men det betyder også, at butikken er unik, fordi varerne bliver mere værdifulde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.